zaredag 11 januari

14 januari 2014 - Colón, Panama

Na een ontbijtje in het hotel gaan we naar de imi side. De laatste vrachtwagens zijn aan het lossen en wij wachten. Als ze klaar zijn en wij willen beginnen krijgen we geen toesteming. Wij gaan wat gereedschap verzamelen ik vraag aan dolphin( onze aanvoerder van de locals) voor a big hammer. Wij lopen achter hemaan het hele terein over en uiteindelijk zijn we er. We staan voor een hydraulische hamer om hijpalen de grond in te jassen, eehm dat bedoelde we dus niet, hoezo taalbarrière? Hun hadden geen normale hamer dus rijden we naar de pasa side om wat gereedschap te halen . Ondertussen hadden we ook toestemming om te starten. Komen we weer oo de imi side aan is de kraan kapot. Dan maar naar de panama sluizen. De nieuwe zijn ze aan het maken die zijn bizar groot, de oude uit 1913 zijn nog vollop in bedrijf. Met deuren van 22 meter hoog en 700000 kg zwaar zijn dat aardige dingen. Schepen van 230 meter bij32 meter worden met locomotieven door de sluis getrokken super gaaf om te zien. De backhoe dredger miniatuur stond er ook die is vorig jaar afgebouwd bij nmc in lekkerland naast waar ik bezig was en klaas zn broertje heeft daar nog op gewerkt. Eenmal terug bij het hotel smemmen we nog wat en zitten wat aan de poolbar daarna lekker slapen. Wat een dag!